Άσκηση και πνεύμονες: Πως η τακτική άσκηση βοηθάει στην καλή λειτουργία των πνευμόνων

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Συνήθως, όταν αναφερόμαστε στην καλή φυσική κατάσταση, την συνδέουμε με την καλή υγεία της καρδιάς ή με τη διατήρηση του φυσιολογικού σωματικού μας βάρους. Όμως είναι εξίσου σημαντικό να γνωρίζεις πώς με την άσκηση επιτυγχάνεται η καλή λειτουργία και υγεία των πνευμόνων.

Είναι πλέον επιστημονικά αποδεδειγμένο πώς έστω και 30 λεπτά άσκησης σε έναν υγιή άνθρωπο 3-5 φορές την εβδομάδα, συμβάλλει στα μέγιστα στην καλή λειτουργία του καρδιοαναπνευστικού συστήματος.

Η άσκηση αδιαμφισβήτητα συμβάλλει στην διατήρηση της υγείας των πνευμόνων και έχει όπως προανέφερα πολλαπλά οφέλη ιδιαιτέρως στα άτομα με χρόνιες αναπνευστικές παθήσεις.

Τι ακριβώς συμβαίνει στους πνεύμονες κατά τη διάρκεια της άσκησης;

Με την άσκηση ενεργοποιούνται κυρίως η καρδιά και οι πνεύμονες. Οι πνεύμονες μας είναι αυτοί που διοχετεύουν με οξυγόνο το σώμα μας, μας δίνουν ενέργεια και έτσι απομακρύνεται το διοξείδιο του άνθρακα.

Η καρδιά μας από την άλλη δίνει οξυγόνο στους μυς που κάνουν την άσκηση. Κατά τη διάρκεια της άσκησης οι μύες μας όπως είναι φυσικό λειτουργούν πιο έντονα και το σώμα μας χρησιμοποιεί περισσότερο οξυγόνο αλλά ταυτόχρονα παράγει και περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα.

Για να καταφέρει συνεπώς να ανταπεξέλθει σε αυτή την παραπάνω ανάγκη, θα πρέπει να αυξηθεί η αναπνοή περίπου 15 φορές το λεπτό. Αυτό ισοδυναμεί με 12 λίτρα αέρα όταν βρίσκεσαι σε ηρεμία, και έως και 40–60 φορές το λεπτό που ισοδυναμεί με 100 λίτρα αέρα κατά την διάρκεια της άσκησης. Η κυκλοφορία του αίματος αυξάνεται ομοίως κι αυτή ώστε να μπορεί να γίνει η μεταφορά του οξυγόνου στους μύες ώστε να μπορούν να συνεχίσουν να ενεργούν.

Συνεπώς, όταν έχεις υγιείς πνεύμονες, αυτό συνεπάγεται με μεγάλο αναπνευστικό απόθεμα. Πιθανά αρχικά να νιώθεις πως λαχανιάζεις έντονα μετά από την άσκηση, όμως δεν θα αισθανθείς έντονη δύσπνοια.

Όταν όμως η λειτουργία των πνευμόνων σου είναι ελλιπής, τότε μπορεί να χρειαστεί να χρησιμοποιήσεις μεγάλο μέρος από τις αναπνευστικές σου αποθήκες. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ίσως αρχικά να λαχανιάσεις, όμως στη συνέχεια θα νιώσεις δύσπνοια και δυσφορία, αλλά αυτό κατά κανόνα δεν θα πρέπει να σε τρομοκρατήσει.

Ποια ακριβώς είναι τα οφέλη της άσκησης;

Όπως θα έχεις παρατηρήσει, κατά τη διάρκεια της αερόβιας άσκησης συνήθως λαχανιάζουμε και αυτό όπως προανέφερα είναι απολύτως φυσιολογικό. Όσο πιο τακτικά θα αθλείσαι, τόσο πιο πολύ δυναμώνουν και οι μύες στο σώμα σου και βελτιώνεται η λειτουργία τους.

Ταυτόχρονα με τους μύες, βελτιώνονται και οι πνεύμονες σου κι έτσι θα παρατηρήσεις πως το λαχάνιασμα όσο πιο τακτικά θα γυμνάζεσαι, σταδιακά θα μειώνεται όλο και περισσότερο.

Στο σημείο αυτό αξίζει να γνωρίζεις πως αν υπάρχει κάποιο χρόνιο αναπνευστικό πρόβλημα (ΧΑΠ) θα πρέπει να συμβουλεύεσαι ΠΑΝΤΑ τον θεράποντα γιατρό σου πριν ξεκινήσεις την οποιαδήποτε μορφή άσκησης.

Μάλιστα, πολλές περιπτώσεις ασθενών με χρόνιο αναπνευστικό πρόβλημα μπορούν να ασκούνται στο ίδιο επίπεδο που ασκείται ένας υγιής αρκεί η νόσος να ελέγχεται πλήρως.

Όσο παράξενο κι αν ακούγεται η άσκηση βοηθάει πάρα πολύ τα αναπνευστικά προβλήματα και λειτουργεί θα έλεγα ως συμπληρωματική θεραπεία. Υπάρχουν μάλιστα πολλοί παγκόσμιοι πρωταθλητές που το άσθμα και τα σοβαρα αναπνευστικά προβλήματα που είχαν, δεν τους στάθηκαν ποτέ εμπόδιο.

Μάλιστα στους Ολυμπιακούς αγώνες της Αθήνας οι αθλητές με άσθμα κατέκτησαν 93 ολυμπιακά μετάλλια !!!

Διάσημοι Αθλητές με ΧΑΠ

Αθανασία Τζουμελέκα Χρυσή Ολυμπιονίκης – βάδην.

H Αθανασία Τσουμελέκα διαγνώστηκε με βρογχικό άσθμα στα 13 της. Αυτό όμως δεν την κράτησε μακριά από το χρυσό μετάλλιο στο βάδην, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας.

Σε δήλωση που έκανε η ίδια σε τότε συνέντευξη Τύπου είπε πως δεν αισθάνεται καθόλου άρρωστη. «Αντιμετωπίζω το άσθμα με συνέπεια και δεν έχω κανένα πρόβλημα. Πέντε-δέκα λεπτά ζέσταμα και κάνω προπόνηση χωρίς να με νοιάζει το άσθμα».

Γκρεγκ Λουγκάνις Ολυμπιονίκης – Κατάδυση

Ο Γκρεγκ Λουγκάνις είναι ο μόνος άντρας αθλητής και ο δεύτερος καταδύτης στην ιστορία των Ολυμπιακών αγώνων, που σάρωσε τα μετάλλια στις καταδύσεις σε συνεχόμενες Ολυμπιάδες.

Από την παιδική του ηλικία μπαινόβγαινε μάλιστα στα νοσοκομεία από αλλεργίες και άσθμα, όμως η οικογένειά του τον έσπρωξε στον αθλητισμό καθώς παρατηρούσαν πως όσο έκανε αθλητισμό η υγεία του βελτιωνόταν σε μεγάλο βαθμό..

David Beckham

Ο David Beckham απαθανατίστηκε να χρησιμοποιεί συσκευή εισπνοής στο MLS Cup για τους La Galaxy.

Τότε ο εκπρόσωπος του διάσημου αστέρα παραδέχτηκε: «Ο Ντέιβιντ αντιμετωπίζει από μικρός μια ελαφριά μορφή άσθματος και περιστασιακά χρησιμοποιεί συσκευή εισπνοών».

Η φωτογραφία του ποδοσφαιριστή να χρησιμοποιεί εισπνεόμενη συσκευή έκανε τότε τον γύρο του διαδικτύου.

Mark Spitz Ολυμπιονίκης – Κολύμβηση 

O Mark Spitz ήταν ο πρώτος αθλητής που κατάφερε να κατακτήσει επτά χρυσά μετάλλια και να σημειώσει ισάριθμα παγκόσμια ρεκόρ, στην Ολυμπιάδα του 1972. Κατείχε το ρεκόρ των περισσότερων χρυσών σε μία μόνο διοργάνωση Ολυμπιακών Αγώνων, πριν το καταρρίψει ο Μάικλ Φελπς το 2008 στους Ολυμπιακούς του Πεκίνο με τα οκτώ χρυσά μετάλλια.

Ο Σπιτς είναι ένας από τους μόλις πέντε αθλητές που κατέχουν εννέα χρυσά Ολυμπιακά μετάλλια. Επιπλέον, είναι ο μοναδικός αθλητής που έχει καταρρίψει επτά παγκόσμια ρεκόρ σε μία Ολυμπιάδα. Το άσθμα δεν τον εμπόδισε να γίνει ένας θρύλος στον χώρο της κολύμβησης.

Ο Kjeld Hansen ήταν Δανός δρομέας ο οποίος ολοκλήρωσε τον μαραθώνιο της Νέας Υόρκης παρότι ήταν ασθματικός. Ο ίδιος τότε δήλωσε:

«Είναι δύσκολο να δώσεις κίνητρο στον εαυτό σου να γυμναστεί όταν το 100% των δυνατοτήτων σου δεν συγκρίνεται με αυτό ενός μη ασθματικού αθλητή. Με το άσθμα μερικές φορές ένιωθα σαν να ανέπνεα μέσα από σφυρίχτρα. Αν δοκιμάσετε να τρέξετε και να σφυρίζετε συγχρόνως, θα καταλάβετε πώς ακριβώς ένιωθα».

«Κατά την προπόνηση για τον μαραθώνιο, ένιωθα την αυτοπεποίθησή μου να ανεβαίνει. Ακολουθούσα κατά γράμμα τη θεραπευτική αγωγή μου και γυμναζόμουν τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα. Χάρη στην τήρηση της θεραπευτικής μου αγωγής, κατάφερα να απαλλαγώ από τα συμπτώματα του άσθματος. Με την προπόνηση για τον μαραθώνιο ένιωθα, επίσης, υπέροχα – κατάφερα να σπρώξω των εαυτό μου σε νέα επίπεδα και να βλέπω καθημερινές βελτιώσεις».

Συμπερασματικά:

Η άσκηση μόνο ευεργετικά αποτελέσματα μπορεί να αποφέρει σε άτομα με χρόνια αναπνευστικά προβλήματα και μπορεί όπως προανέφερα να συμβάλλει συμπληρωματικά και να λειτουργήσει θεραπευτικά παράλληλα με όποια θεραπεία ακολουθεί ο ασθενής. Πάντα θα πρέπει να πραγματοποιείται η οποιασδήποτε μορφή άσκησης ταυτόχρονα με την παρακολούθηση του θεράποντα ιατρού σου και με μικρά και αργά και σταθερά βήματα θα παρατηρήσεις την υγειά σου να βελτιώνεται και να αποκτά ποιότητα.

Γενικές χρήσιμες συμβουλές:

  • Πάντα να κάνεις ζέσταμα στους μύες.
  • Δούλεψε με διάφορες διατάσεις ώστε να πετύχεις ευλυγισία. Είναι πάρα πολύ σημαντικό!
  • Βελτίωσε την αντοχή σου ώστε κάθε φορά να καταφέρνεις να ασκείσαι για περισσότερη ώρα.
  • Κάνε γυμναστική με αντιστάσεις. Χρησιμοποιώντας βάρη βελτιώνεται περισσότερο η μυϊκή σου δύναμη.
  • Κάνε οπωσδήποτε αποθεραπεία μετά την άσκηση έτσι ώστε η αναπνοή να επανέλθει στα κανονικά επίπεδα.

*Το παρόν άρθρο έχει συμβουλευτικό και ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τον γιατρό σου.

Αντιμετώπισες ποτέ κάποιο πρόβλημα αναπνευστικό εσύ ή κάποιος που γνωρίζεις και να παρατήρησες βελτίωση με την άσκηση;

Θα χαρώ να μου το γράψεις στα σχόλια.

Εάν χρειάζεσαι συμβουλές, ακολούθησε το @giorgoskazazidis και στο Facebook θα με βρεις στο Kazazidis Giorgos – Strength & Conditioning Coach.

Για εγγυημένα αποτελέσματα στις προπονήσεις σου, επικοινώνησε μαζί μου!

Recent Posts

Follow Me

From my Youtube Channel